Календарно-тематичне планування
7 клас
Усього — 70 год.
На тиждень — 2 год Текстуальне вивчення творів — 54 год Повторення
та узагальнення — 2 год Література рідного краю — 4 год Позакласне
читання — 4 год Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на
текстуальне вивчення) Резервний час — 6 год
№
|
Дата
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||
1
|
ВСТУП Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний
світ, створений письменником. Його особливість і значення.
Функції мистецтва.
|
Учень / учениця: розуміє функції
літератури як мистецтва слова та називає їх;
висловлює міркування з приводу функцій мистецтва, його місця в
житті людини.
Усвідомлення потреби зацікавлення мистецтвом, його впливу на
людину.
|
|||
2
3
4
|
ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ Суспільно-побутові пісні
«Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін,
гомін по діброві», «Ой у степу криниченька»
Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхнє
ідейно-художнє багатство. Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові:
козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські,бурлацькі, аробітчанські тощо).
Трагічний
і героїчний пафоси козацьких і чумацьких пісень.
Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі
коломийки» — «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його
життєвість. Побудова, ритм коломийок. Життєствердний, гумористичний пафоси творів.
ТЛ: суспільно-побутові пісні, коломийки.
|
Учень / учениця: розуміє пафос
козацьких і чумацьких пісень; добирає висловлювання відомих людей про українські пісні,
коментує їх; уміє вдумливо читати тексти пісень,
коломийок; уміє проаналізувати їхній зміст, образи, настрої,
з’ясовуючи
художні засоби, специфічні ознаки народної пісні та коломийки.
Вивчає напам’ять: 1 пісню (на вибір). Осмислення значення пісенної
спадщини українців, відродження і вивчення оригінальної творчості в наш час.
|
|||
5
|
Розвиток мовлення №1. Написання твору-роздуму на одну із тем: «У
піснях – історія мого народу», «Пісня – душа народу», «Наша дума, наша пісня
не вмре, не загине…», «Народна пісня – злет душі людської». (письмово).
|
||||
6
|
Література рідного краю №1. Пісенне багатство рідного краю.
Фольклорні місцеві колективи.
|
||||
7
8
9
10
11
|
ПРО МИНУЛІ ЧАСИ
Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Короткі відомості про митця і його
багатогранну творчість.
Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти
монголо-татарських нападників.
Патріотична ідея (головна думка) у творі, її зв'язок із розгортанням сюжету. Образи
Захара Беркута, Максима, Мирослави.
ТЛ: історична повість.
Порівняльна характеристика Захара
Беркута і Тугара Вовка
Художні засоби, особливості мови
повісті.
|
Учень / учениця: уміє розповідати коротко про І. Франка; знає й розуміє зміст та історичну
основу повісті; переказує і коментує зміст; уміє визначити
тему повісті; володіє навичками аналізу епічного твору; характеризує
образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка; уміє
підтверджувати власну думку цитатами з тексту; визначає улюбленого
героя; аналізує роль художніх засобів, особливості мови; пояснює
роль діалектизмів; обговорює проблему вибору людини у вирішальній
ситуації. Виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в
дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.
|
|||
12
|
Контрольна робота №1. «Із пісенних скарбів», «Про минулі часи:
творчість І.Франка (розгорнуті відповіді на запитання).
|
||||
13
14
15
|
Тарас ШЕВЧЕНКО. «Мені тринадцятий минало…», Тополя»,
«Як умру, то поховайте…»
Повторення життєпису поета. Мотив усеперемагаючого
життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої
душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»).
Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»).
«Як умру, то поховайте…» — твір, що єднає минуле, теперішнє і
майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про
щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.
ТЛ: балада, метаморфози, ідея.
|
Учень / учениця: знає про творче життя
поета; розуміє значення його творчості для українського народу;
виразно й осмислено читає твори; аналізує роздум поета про
сирітське дитинство; пояснює роль художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»; уміє
аналізувати ознаки балади («Тополя»), з’ясовувати фольклорну
основу твору, народно-пісенних засобів, зокрема прийому метаморфози; уміє розкрити
ідею твору «Заповіт»; визначає
віршові розміри.
Вивчає напам’ять: «Як умру, то поховайте...». Усвідомлення того, що здатність
мріяти — невід’ємна риса характеру розвиненої людини. Усвідомлення великого
значення для формування особистості почуття
вірності (ідеї, батьківщині, любові, принципам).
|
|||
16
17
18
19
|
Андрій Чайковський. «За сестрою» Коротко про
митця. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений
динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.
Використання
фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). Благородство,
відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків.
ТЛ: героїко-романтична повість, романтичний герой, композиція. |
Учень / учениця уміє: проаналізувати повість; визначити її жанрові ознаки; характеризувати
образи козаків-запорожців; складати
план до характеристики Павлуся; з’ясувати
фольклорні мотиви, засоби; висловлювати
власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя.
Виховання
лицарських чеснот, почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра,
краси, справедливості.
|
|||
20
|
Позакласне читання №1.
В. МАЛИК. «Фірман султана» (2 книга тетралогії «Таємний посол»). Історико-пригодницький
роман «Таємний посол». Розповідь про легендарне козацтво та українського д’Артаньяна
в умовах боротьби українського народу з турецькими і татарськими
загарбниками.
|
||||
21
|
Контрольна робота №2. «Про минулі часи:
творчість Т. Шевченка,
А. Чайковського»: (тести).
|
||||
22
23
24
25
|
Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Коротко про митця. Його поетичне сприймання світу. Автобіографічна
повість про дитинство. Єдність світу природи і світу дитячої душі (у
вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).
Звичаї, традиції
українців. Образи гусей-лебедів, чутливого до
краси хлопчика Михайлика.
ТЛ: автобіографічний твір.
|
Учень / учениця: знає про звичаї та
традиції українського народу; уміє переказувати зміст фрагментів
повісті; уміє розкрити образ Михайлика, розповісти про його
сприйняття життя, схарактеризувати інші образи (діда, батьків,
подружки Люби); уміє визначити головну думку твору, з’ясувати
роль художніх засобів та елементів фольклору; розкриває власне розуміння
образу гусей-лебедів. Виховання любові до батьків, пошани до старших,
любові до природи і світу. Розвиток фантазії, уяви в житті творчої
особистості.
|
|||
26
|
Розвиток мовлення №2. Переказ одного з улюблених епізодів повісті М.
Стельмаха «Гуси-лебеді летять». (усно).
|
||||
27
28
29
30
|
Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Цікавий епізод із дитинства
письменника. Тема воєнного лихоліття в повісті. Автобіографічна основа твору.
Ідея самопожертви. Морально-етичні уроки доброти, чуйності,
турботи про рідних.
Художні особливості твору (мова персона жів, художня деталь).
ТЛ: художня деталь.
|
Учень / учениця: знає про події часів
воєнного лихоліття в Україні (Друга світова війна); уміє
переказувати зміст повісті, проводити паралелі між особистим
життям автора і сюжетом твору; розвиває навички аналізу епічного
твору; характеризує образ Климка; пояснює художні особливості
твору; виокремлює й переказує найбільш вражаючий епізод із повісті
(аргументує свій вибір); висловлює власні роздуми про значення доброти
і чуйності в людському житті. Виховання важливих гуманних якостей людини —
чуйності, доброти, турботи про ближнього, здатності співпереживати.
|
|||
31
|
Контрольна робота №3. «Творчість
М. Стельмаха, Гр. Тютюнника» Контрольний письмовий твір на одну із
тем: «Шанобливе ставлення до природи у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді
летять»; «Морально-етичні уроки доброти у повісті Гр.Тютюнника «Климко».
|
||||
32
|
Позакласне
читання №2. Леся
ДЕМСЬКА. «У ніч Святого Миколая».
|
||||
33
34
|
«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ — ЛЮДИНА…»
Олекса СТОРОЖЕНКО. «Скарб» Короткі відомості
про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання.
Гумористичне,
викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя.
Повчальний характер оповідання.
|
Учень / учениця: уміє переказувати сюжет оповідання, коментувати його; висвітлює
особливості гумористичного змалювання образу головного героя, його поведінки;
уміє розкрити символічне (приховане) значення образу скарбу; висловлює
власні міркування про сенс людського буття, щастя людини. Осмислення
цінності життя людини, його наповненості й сенсу.
|
|||
35
|
Богдан ЛЕПКИЙ. «Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)» Твір, написаний
спеціально для дітей. Актуальні морально-етичні питання в ньому, проблема
збереження загальнолюдських цінностей. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль
у розкритті головної думки, моралі.
|
Учень / учениця: виразно і
вдумливо читає твір, уміє переказувати його зміст, визначити
ідею; уміє знаходити та коментувати реальне й уявне у творі; розкриває
трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втiленні ідеї, притчевої моралі; уміє
придумати власне закінчення. Усвідомлення значення загальнолюдських
цінностей.
|
|||
36
37
38
39
|
Ліна КОСТЕНКО. «Дощ полив…», «Кольорові миші», «Чайка на
крижині», «Крила» Коротко про письменницю.
Уявне, фантастичне і
реальне в її поезіях. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в
«Кольорових мишах».
Умовна, вигадана
ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.
Ідея глибокого духовного
наповнення людини — її «крилатості», що проявляється
індивідуально.
Духовне багатство —
найбільший
скарб у житті.
|
Учень / учениця: виразно, вдумливо
читає і коментує поезії, визначає їхні основні мотиви; пояснює
умовність ситуації, зображеної в поезії «Кольорові миші», алегорію образу
кольорових мишей; характеризує образ Анни, причину її відокремленості
від загалу; вміє висловлювати власні роздуми, що виникли під
час прочитання поезій; розуміє різницю між матеріальним і духовним;
уміє визначати головну думку, розшифровувати й коментувати метафоричні
образи, висловлювати власні міркування про духовність людини та її значення
в сучасному житті; дискутує про необхідність бути духовно розвиненим і
багатим. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Формування
неординарної особис тості, розвиток творчої уяви, фантазії. Прищеплення
прагнення зберегти в собі ці якості. Усвідомлення високих моральних якостей,
духовного багатства людини.
|
|||
40
41
42
|
Василь СИМОНЕНКО. «Лебеді материнства», «Ти знаєш,
що ти — людина…», «Гей, нові Колумби й Магеллани…» В. Симоненко —
«лицар на білому коні» в українській літературі.
Громадянські,
патріотичні мотиви, піднесений пафос його лірики. Загальнолюдські цінності та ідеї.
|
Учень / учениця: розуміє й уміє
пояснити поняття «ліричний герой»;
виразно і вдумливо читає поезії; аналізує
їх, визначає
їхні провідні мотиви та ідеї;
коментує художні засоби, з’ясовує символічний зміст образу лебедів; висловлює
власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності, самодостатності;
дискутує про значення патріотизму в житті сучасної людини.
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Виховання любові до матері,
Батьківщини, почуття власної гідності. Осмислення необхідності активної
життєвої позиції та максимальної самореалізації.
|
|||
43
|
Розвиток мовлення №3. «Духовне багатство – найбільший скарб у
житті». Характеристика ліричних героїв поезій Л. Костенко та В.Симоненка. (усно).
|
||||
44
45
46
47
|
Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду
Кулаківських» Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і
минулий у ній.
Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного.
Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині.
|
Учень / учениця: уміє переказувати й коментувати
сюжет повісті, пояснювати особливості композиції; умiє знаходити
в ній казкове і реальне; характеризує образи дітей та дорослих, аналізує
їхні вчинки; розкриває символічне значення образів старовинної
шафи та чарівних коралів; виокремлює і з’ясовує роль художніх засобів у
творі; висловлює власні роздуми про суть людського життя,
моральний вибір кожного. Спонукання до творення і примноження добра,
краси. Усвідомлення відповідальності за свою справу і вчинки.
|
|||
48
|
Позакласне
читання №3. М.ПАВЛЕНКО. «Русалонька із
7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу», «Русалонька із 7-В. В тенетах
лабіринту», «Русалонька із 7-В та загублений у часі (Кн. 2)» (на вибір).
|
||||
49
|
Любов ПОНОМАРЕНКО. «Гер переможений» Загальнолюдська
ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів новели (роль
деталей, поєднання різних часових площин тощо).
ТЛ: новела.
|
Учень / учениця: розуміє значення понять
«толерантність», «гуманізм»; уважно читає новелу; пояснює
головну думку в кожному епізоді; коментує власне розуміння закінчення
твору; розвиває уміння визначити основну ідею твору, висловити
своє розуміння її. Усвідомлення ролі й значення гуманізму, толерантності в
розвитку людства і духовності кожної людини.
|
|||
50
|
Контрольна робота №4. «Ти
знаєш, що ти – людина?»: (тестування).
|
||||
51
52
53
54
|
МИ – УКРАЇНЦІ
Олег Ольжич. «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш» (із
циклу «Незнаному воякові»)
Олена Теліга. «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день»
Українські національні герої,
лицарі
духу. Романтичний
максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені
образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Моральний
заповіт нащадкам.
|
Учень / учениця: має уявлення про
Україну періоду Другої світової війни, діяльність українських патріотів; уміє розповісти про життя і героїчну
загибель Олега Ольжича й Олени Теліги; виразно
й осмислено читати їхні поезії; розвиє
вміння аналізувати вірші, визначати
їхні основні ідеї, мотиви;
висловлює
власні роздуми (дискутє) про сенс людського життя, формування себе як
особистості.
Вивчити
напам’ять: 1 вірш (на вибір).
Усвідомлення духовної
краси особистості, наділеної розумом, талантом, вірній гуманістичним переконанням. Плекання прагнення стати особистістю.
Усвідомлення активної життєвої позиції як вияву європейськості.
|
|||
55
|
Література рідного краю №3. Світ дитинства у творах письменників
Сокальщини
|
||||
56
|
Контрольна робота №5. «Творчість Олега
Ольжича, О. Теліги» (контрольний твір).
|
||||
57
58
59
60
|
Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили»
Повість про
пригоди українського силача, який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з
кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши безліч перемог.
Іван Сила (Іван Фірцак) — утілення непереможного
духу українського народу, його доброти й щирості. Морально-етична
проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і
підступність.
|
Учень / учениця: ознайомлюється з історичною
довідкою про Івана Фірцака; уміє переказувати зміст повісті, визначати
головні проблеми, характеризувати образи героїв; висловлює
міркування про необхідність серйозного ставлення до свого здоров’я, до
спорту; про чесність у спортивних змаганнях;
уміє придумати свою історію з головним героєм — Іваном Силою.
Формування життєстверджуючих,
оптимістичних настроїв, бажання розвивати своє тіло, здобувати
спортивні перемоги, досягати
вершин у житті.
|
|||
61
|
Розвиток мовлення №3. Письмовий
твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного. Складання власної
версії закінчення твору (фанфіка); продовження розповіді про пригоди Івана
Сили (на вибір).
|
||||
62
63
64
|
Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому,
сказати, й сам не знаю…», «Вчителька»
Відомий український поет і його пісні, що стали народними.
Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.
Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної
пам’яті. Ліризм поезій А. Малишка.
|
Учень / учениця: знає основні
відомості про поета та його пісні; виразно і вдумливо читає поезії; уміє
визначити і прокоментувати основні мотиви, роль художніх засобів,
символічність образів; розвиває уміння аргументовано висловлювати власні
роздуми.
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Формування морально-етичних
цінностей, розвиток естетичного смаку.
|
|||
65
|
Позакласне читання №4. «Умій творити красу» (за новелою Віри
Китайгородської «Подарунок від мами»).
|
||||
66
|
Розвиток мовлення №4. Аналіз поезій А. Малишка, складання власних поетичних замальовок (письмово).
|
||||
67
|
Контрольна робота №6. «Ми –
українці»: (тестування).
|
||||
68
|
Література рідного краю №4.
Ознайомлення з творами
письменників-земляків.
|
Учень / учениця: знає письменників,
які народилися в рідному краї;
читає зразки їхніх творів; висловлює власні міркування про них.
Виховання шанобливого ставлення до талановитих земляків.
|
|||
69 – 70
|
Урок-підсумок.
Бесіда про твори, які вивчалися упродовж року й викликали
найбільшу зацікавленість.
|
Учень / учениця: називає імена митців та
їхні твори, які вивчалися;
виокремлює серед них ті, які найбільше запам’яталися;
висловлює міркування про найулюбленіші.
Формування власної думки та власної позиції у процесі пізнання
і вивчення
|
|||
Екранізація літературної класики
Аудіозаписи поезій шістдесятників
Нові навчальні програми
Немає коментарів:
Дописати коментар