Українська література



Календарно-тематичне планування
    7 клас
Усього — 70 год. На тиждень — 2 год Текстуальне вивчення творів — 54 год Повторення та узагальнення — 2 год Література рідного краю — 4 год Позакласне читання — 4 год Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення) Резервний час — 6 год
Дата
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
1

ВСТУП Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний
світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва.
Учень / учениця: розуміє функції літератури як мистецтва слова та називає їх;
висловлює міркування з приводу функцій мистецтва, його місця в
житті людини.
Усвідомлення потреби зацікавлення мистецтвом, його впливу на людину.
2




  3








  4



ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ Суспільно-побутові пісні
«Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька»
Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхнє ідейно-художнє багатство. Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські,бурлацькі, аробітчанські тощо). Трагічний і героїчний пафоси козацьких і чумацьких пісень.

Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Життєствердний, гумористичний пафоси творів.
ТЛ: суспільно-побутові пісні, коломийки.
Учень / учениця: розуміє пафос козацьких і чумацьких пісень; добирає висловлювання відомих людей про українські пісні, коментує їх; уміє вдумливо читати тексти пісень, коломийок; уміє проаналізувати їхній зміст, образи, настрої, з’ясовуючи
художні засоби, специфічні ознаки народної пісні та коломийки.
Вивчає напам’ять: 1 пісню (на вибір). Осмислення значення пісенної спадщини українців, відродження і вивчення оригінальної творчості в наш час.

5

Розвиток мовлення №1. Написання твору-роздуму на одну із тем: «У піснях – історія мого народу», «Пісня – душа народу», «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…», «Народна пісня – злет душі людської». (письмово).

6

Література рідного краю №1. Пісенне багатство рідного краю. Фольклорні місцеві колективи.


7


8


9



10

11

ПРО МИНУЛІ ЧАСИ
Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість.
Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників.
Патріотична ідея (головна думка) у творі,   її зв'язок із розгортанням сюжету. Образи Захара Беркута, Максима, Мирослави.
ТЛ: історична повість.
Порівняльна характеристика Захара Беркута і Тугара Вовка
Художні засоби, особливості мови повісті.
Учень / учениця: уміє розповідати коротко про І. Франка; знає й розуміє зміст та історичну основу повісті; переказує і коментує зміст; уміє визначити тему повісті; володіє навичками аналізу епічного твору; характеризує образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка; уміє підтверджувати власну думку цитатами з тексту; визначає улюбленого героя; аналізує роль художніх засобів, особливості мови; пояснює роль діалектизмів; обговорює проблему вибору людини у вирішальній ситуації. Виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.
12

Контрольна робота №1. «Із пісенних скарбів», «Про минулі часи: творчість І.Франка (розгорнуті відповіді на запитання).

13








14

  15


Тарас ШЕВЧЕНКО. «Мені тринадцятий минало…», Тополя», «Як умру, то поховайте…»
Повторення життєпису поета. Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»).
Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»).
«Як умру, то поховайте…» — твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.
ТЛ: балада, метаморфози, ідея.

Учень / учениця: знає про творче життя поета; розуміє значення його творчості для українського народу; виразно й осмислено читає твори; аналізує роздум поета про сирітське дитинство; пояснює роль художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»; уміє аналізувати ознаки балади («Тополя»), з’ясовувати фольклорну основу твору, народно-пісенних засобів, зокрема прийому метаморфози; уміє розкрити ідею твору «Заповіт»; визначає віршові розміри.
Вивчає напам’ять: «Як умру, то поховайте...». Усвідомлення того, що здатність мріяти — невід’ємна риса характеру розвиненої людини. Усвідомлення великого значення для формування особистості почуття

вірності (ідеї, батьківщині, любові, принципам).
16



17

18

19


Андрій Чайковський. «За сестрою» Коротко про митця. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.
Використання фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків.
ТЛ: героїко-романтична повість, романтичний герой, композиція.
Учень / учениця уміє: проаналізувати повість; визначити її жанрові ознаки; характеризувати образи козаків-запорожців; складати план до характеристики Павлуся; з’ясувати фольклорні мотиви, засоби; висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя.
Виховання лицарських чеснот, почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси, справедливості.
20

Позакласне читання №1.
В. МАЛИК. «Фірман султана» (2 книга тетралогії «Таємний посол»). Історико-пригодницький роман «Таємний посол». Розповідь про легендарне козацтво та українського д’Артаньяна в умовах боротьби українського народу з турецькими і татарськими загарбниками.

21

Контрольна робота №2. «Про минулі часи: творчість  Т. Шевченка,
А. Чайковського»: (тести).

22


23
24


25

Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Коротко про митця. Його поетичне сприймання світу. Автобіографічна повість про дитинство. Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).
 Звичаї, традиції українців. Образи гусей-лебедів, чутливого до краси хлопчика Михайлика.
 ТЛ: автобіографічний твір.
Учень / учениця: знає про звичаї та традиції українського народу; уміє переказувати зміст фрагментів повісті; уміє розкрити образ Михайлика, розповісти про його сприйняття життя, схарактеризувати інші образи (діда, батьків, подружки Люби); уміє визначити головну думку твору, з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору; розкриває власне розуміння образу гусей-лебедів. Виховання любові до батьків, пошани до старших, любові до природи і світу. Розвиток фантазії, уяви в житті творчої особистості.
26

Розвиток мовлення №2. Переказ одного з улюблених епізодів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». (усно).

27

28

29


30

Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Цікавий епізод із дитинства письменника. Тема воєнного лихоліття в повісті. Автобіографічна основа твору.
Ідея самопожертви. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.
Художні особливості твору (мова персона жів, художня деталь).
ТЛ: художня деталь.
Учень / учениця: знає про події часів воєнного лихоліття в Україні (Друга світова війна); уміє переказувати зміст повісті, проводити паралелі між особистим життям автора і сюжетом твору; розвиває навички аналізу епічного твору; характеризує образ Климка; пояснює художні особливості твору; виокремлює й переказує найбільш вражаючий епізод із повісті (аргументує свій вибір); висловлює власні роздуми про значення доброти і чуйності в людському житті. Виховання важливих гуманних якостей людини — чуйності, доброти, турботи про ближнього, здатності співпереживати.
31


Контрольна робота №3. «Творчість
 М. Стельмаха, Гр. Тютюнника»    Контрольний письмовий твір на одну із тем: «Шанобливе ставлення до природи у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»; «Морально-етичні уроки доброти у повісті Гр.Тютюнника «Климко».

32

Позакласне читання №2. Леся ДЕМСЬКА. «У ніч Святого Миколая».

33




34



«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ — ЛЮДИНА…»
Олекса СТОРОЖЕНКО. «Скарб» Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання.
 Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

Учень / учениця: уміє переказувати сюжет оповідання, коментувати його; висвітлює особливості гумористичного змалювання образу головного героя, його поведінки; уміє розкрити символічне (приховане) значення образу скарбу; висловлює власні міркування про сенс людського буття, щастя людини. Осмислення цінності життя людини, його наповненості й сенсу.
35

Богдан ЛЕПКИЙ. «Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)» Твір, написаний спеціально для дітей. Актуальні морально-етичні питання в ньому, проблема збереження загальнолюдських цінностей. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.
Учень / учениця: виразно і вдумливо читає твір, уміє переказувати його зміст, визначити ідею; уміє знаходити та коментувати реальне й уявне у творі; розкриває трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втiленні ідеї, притчевої моралі; уміє придумати власне закінчення. Усвідомлення значення загальнолюдських цінностей.
36



37



38

  39

Ліна КОСТЕНКО. «Дощ полив…», «Кольорові миші», «Чайка на крижині», «Крила» Коротко про письменницю.
 Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в «Кольорових мишах».
 Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.
 Ідея глибокого духовного наповнення людини — її «крилатості», що проявляється індивідуально.
 Духовне багатство — найбільший
  скарб у житті.








Учень / учениця: виразно, вдумливо читає і коментує поезії, визначає їхні основні мотиви; пояснює умовність ситуації, зображеної в поезії «Кольорові миші», алегорію образу кольорових мишей; характеризує образ Анни, причину її відокремленості від загалу; вміє висловлювати власні роздуми, що виникли під час прочитання поезій; розуміє різницю між матеріальним і духовним; уміє визначати головну думку, розшифровувати й коментувати метафоричні образи, висловлювати власні міркування про духовність людини та її значення в сучасному житті; дискутує про необхідність бути духовно розвиненим і багатим. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Формування неординарної особис тості, розвиток творчої уяви, фантазії. Прищеплення прагнення зберегти в собі ці якості. Усвідомлення високих моральних якостей, духовного багатства людини.
40





41

42


Василь СИМОНЕНКО. «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти — людина…», «Гей, нові Колумби й Магеллани…» В. Симоненко —
«лицар на білому коні» в українській літературі.
Громадянські, патріотичні мотиви, піднесений пафос його лірики. Загальнолюдські цінності та ідеї.
Учень / учениця: розуміє й уміє пояснити поняття «ліричний герой»;
виразно і вдумливо читає поезії; аналізує

їх, визначає їхні провідні мотиви та ідеї;
коментує художні засоби, з’ясовує символічний зміст образу лебедів; висловлює власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності, самодостатності;
дискутує про значення патріотизму в житті сучасної людини.
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Виховання любові до матері, Батьківщини, почуття власної гідності. Осмислення необхідності активної життєвої позиції та максимальної самореалізації.
43

Розвиток мовлення №3. «Духовне багатство – найбільший скарб у житті». Характеристика ліричних героїв поезій Л. Костенко та В.Симоненка. (усно).

44

45

46

47

Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній.
Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного.
Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині.

Учень / учениця: уміє переказувати й коментувати сюжет повісті, пояснювати особливості композиції; умiє знаходити в ній казкове і реальне; характеризує образи дітей та дорослих, аналізує їхні вчинки; розкриває символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів; виокремлює і з’ясовує роль художніх засобів у творі; висловлює власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожного. Спонукання до творення і примноження добра, краси. Усвідомлення відповідальності за свою справу і вчинки.
48

Позакласне читання №3.   М.ПАВЛЕНКО.  «Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу», «Русалонька із 7-В. В тенетах лабіринту», «Русалонька із 7-В та загублений у часі (Кн. 2)» (на вибір).

49

Любов ПОНОМАРЕНКО. «Гер переможений» Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо).
ТЛ: новела.
Учень / учениця: розуміє значення понять «толерантність», «гуманізм»; уважно читає новелу; пояснює головну думку в кожному епізоді; коментує власне розуміння закінчення твору; розвиває уміння визначити основну ідею твору, висловити своє розуміння її. Усвідомлення ролі й значення гуманізму, толерантності в розвитку людства і духовності кожної людини.
50

Контрольна робота №4. «Ти знаєш, що ти – людина?»: (тестування).


51

52

53

54



МИ – УКРАЇНЦІ
Олег Ольжич. «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш» (із циклу «Незнаному воякові»)
Олена Теліга. «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день»
Українські національні герої, лицарі
духу. Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Моральний заповіт нащадкам.
Учень / учениця: має уявлення про Україну періоду Другої світової війни, діяльність українських патріотів; уміє розповісти про життя і героїчну загибель Олега Ольжича й Олени Теліги; виразно й осмислено читати їхні поезії; розвиє вміння аналізувати вірші, визначати їхні основні ідеї, мотиви;
висловлює власні роздуми (дискутє) про сенс людського життя, формування себе як особистості.
Вивчити напамять: 1 вірш (на вибір).
Усвідомлення духовної краси особистості, наділеної розумом, талантом, вірній гуманістичним переконанням. Плекання прагнення стати особистістю. Усвідомлення активної життєвої позиції як вияву європейськості.
55

Література рідного краю №3. Світ дитинства у творах письменників Сокальщини

56

Контрольна робота №5. «Творчість Олега Ольжича, О. Теліги»  (контрольний твір).

57

58



59


60

Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили»
Повість про пригоди українського силача, який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши безліч перемог.
Іван Сила (Іван Фірцак) — утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості. Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.
Учень / учениця: ознайомлюється з історичною довідкою про Івана Фірцака; уміє переказувати зміст повісті, визначати головні проблеми, характеризувати образи героїв; висловлює міркування про необхідність серйозного ставлення до свого здоров’я, до спорту; про чесність у спортивних змаганнях;
уміє придумати свою історію з головним героєм — Іваном Силою.
Формування життєстверджуючих,
оптимістичних настроїв, бажання розвивати своє тіло, здобувати спортивні перемоги, досягати
вершин у житті.
61


Розвиток мовлення №3. Письмовий твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного. Складання власної версії закінчення твору (фанфіка); продовження розповіді про пригоди Івана Сили (на вибір).



62




63

64

Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька»
Відомий український поет і його пісні, що стали народними.
Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.
Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм поезій А. Малишка.
Учень / учениця: знає основні відомості про поета та його пісні; виразно і вдумливо читає поезії; уміє визначити і прокоментувати основні мотиви, роль художніх засобів, символічність образів; розвиває уміння аргументовано висловлювати власні роздуми.
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Формування морально-етичних цінностей, розвиток естетичного смаку.
65

Позакласне читання №4. «Умій творити красу» (за новелою Віри Китайгородської «Подарунок від мами»).

66

Розвиток мовлення №4. Аналіз поезій А. Малишка, складання власних поетичних замальовок (письмово).

67

Контрольна робота №6. «Ми  – українці»: (тестування).


68

Література рідного краю №4.
Ознайомлення з творами
письменників-земляків.
Учень / учениця: знає письменників, які народилися в рідному краї;
читає зразки їхніх творів; висловлює власні міркування про них.
Виховання шанобливого ставлення до талановитих земляків.
   69 – 70


Урок-підсумок.
Бесіда про твори, які вивчалися упродовж року й викликали найбільшу зацікавленість.
Учень / учениця: називає імена митців та їхні твори, які вивчалися;
виокремлює серед них ті, які найбільше запам’яталися;
висловлює міркування про найулюбленіші.
Формування власної думки та власної позиції у процесі пізнання і вивчення












Екранізація літературної класики

Аудіозаписи поезій шістдесятників

Нові навчальні програми

Немає коментарів:

Дописати коментар